tirsdag 28. september 2010

Filmatiske virkemidler

Denne oppgaven var å finne youtube filmer som viser forskjellige virkemidler og kort forklare hva vi ser på de forskjellige klippene.
Virkemidlene er:
  • Kamerabevegelser
  • Bildeutsnitt
  • Lys
  • Lyd
  • Klipping - montasje
  • Bildevinkler

I dette klippet tar jeg for meg bildevinkel, kamerabevegelse og bildeutsnitt.
- På det første klippet jeg skal vise så ser vi kamerabevegelser. Det er helt i begynnelsen av klippet og vi ser at kamerat følger personen samme vei, noe som faktisk gjør at det kan virke som det går fortere enn det det virkelig gjør
- Etter ca 10 sekunder så ser vi også et spesielt bildeutsnitt, vi har 4 forskjellige bilde utsnitt. Bildeutsnittet vi ser her er nærbilde. Her ser vi bare personens hode, dette viser oss mye tydligere at han får kvister i øynene
- Når vi ser etter 25sekunder så er bildevinkelen i normaltperspektiv, men etter 25sekunder så ser vi at vinkelen blir endret til overvinkling, også kalt fugleperspektiv. Dette gir oss et overblikk over hva som skjer:


(Veiviseren av Nils Gaup, 12:44 - 28.09.10)

I dette klippet tar jeg for meg lys og klipping-montasje.
- Gjennom hele klippet så ser vi at mye av fargene er gråe, og lyset og ganske dystert og mørkt, i tilegg til at det regner, noe som gjør at vi føler på oss at noe ikke er som det stemmer. Noe som jeg ikke la merke til før nå var at redningsfolkene har oransje vester noe som virkelig skjærer igjennom alt det grå. Dette er jo noen som skal hjelpe så det kan jo være et virkemiddel.
- Om vi ser på begynnelsen av klippet, så kan vi se at klippingen der er rimelig bevist, for først ser vi at det kommer en bil til stillestående kø, deretter ser vi personen som sitter der og til slutt ser vi ut av ruta. Disse klippene viser oss, hvordan han reagerer og hva han reagerer på. Gir oss en bedre forståelse av det som skjer, hadde det vært samme klipp hele tiden hadde vi kanskje ikke skjønt hva han irriterte seg over, eller hvordan han reagerte på køen.

(Knowing av Alex proyas, 13:18 - 28.09.10)

I dette klippet tar jeg for meg lyd og også litt lys.
- Grunnen til at jeg også tok med lys i dette klippet er fordi det er et veldig godt klipp fordi vi ser på lyset til og begynne med at de er veldig mørke og alt er så dystert, men i slutten av filmen er alt så fantastisk, fargene er så vakre og det er så lyst, nesten overnaturlig lyst. Vi ser også at fokuset er satt på vesnene når det gjelder lyset, for lyset lyser disse opp. Noe som gjør at vi egentlig ikke frykter de mer.
- Når det gjelder lyd så passer denne melodien som kommer etter 4 minutter og 14 sekunder i klippet veldig godt. Det gir oss en liten følelse og mening av hvordan han føler seg innvendig. Først alt er kaos rundt oss, og trist og dramatisk, men musikken er på en måte litt mer optimistisk. Dette forteller jo oss noe.


(Knowing av Alex Proyas, 13:25 - 28.09.10)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar